Fatma Yildiz

    Fatma, wat doet de dienst ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting precies?

    Onze dienst ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting draagt bij aan een betere toegankelijkheid tot fundamentele sociale rechten van partnerdiensten. Het gaat zowel om overheidsdiensten als organisaties in de gezondheidszorg.

    Dat is heel actueel, we zien dat veel mensen hun rechten niet benutten. Dit fenomeen staat ook wel bekend als de non take-up. Met onze input en ons perspectief willen we diensten toegankelijker maken, zodat mensen hun rechten beter kunnen benutten.

    Het RIZIV is voor onze dienst een belangrijke partner. Binnen deze samenwerking is er een budget om 17 ervaringsdeskundigen te detacheren bij verschillende zorginstellingen zoals ziekenhuizen en mutualiteiten. Daarnaast zijn er ook binnen de federale overheid veel collega’s gedetacheerd naar de FOD Financiën, de RVA, de Pensioendienst, …

    Ervaringsdeskundigen hebben diverse taken, zoals mensen helpen met hun dossiers, mensen begeleiden naar OCMW’s of ziekenfondsen of brieven herwerken van overheden. Deze brieven bevatten immers soms jargon en moeilijke zinsconstructies. Dat maakt ze moeilijk begrijpbaar voor veel mensen.

    En wat houdt jouw functie in?

    Zelf ben ik gedetacheerd naar de Europese fondsen, waaronder het AMIF (Europees Asiel-, Migratie- en Integratiefonds), het FEAD (Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen) en Digilab (het laboratorium voor digitale inclusie).

    Mijn hoofdtaak is bij het AMIF waar ik meewerk aan de integratie en begeleiding van nieuwkomers. Bij het FEAD werk ik onder andere mee aan de controles op de voedselbedelingen. Bij Digilab breng ik mijn kennis en ervaring in om de digitale kloof te verkleinen. Ik werk ook mee aan projecten van de dienst ervaringsdeskundigen.

    Waarom is de functie van ervaringsdeskundige belangrijk volgens jou?

    We brengen het perspectief binnen van mensen die in armoede en in kwetsbare situaties leven. Dat is heel belangrijk. Wij zijn brugfiguren tussen het beleid en mensen in armoede. Door onze sociale omgeving, onze contacten en ons netwerk, horen we met welke problemen mensen in armoede geconfronteerd worden. Beleidsmakers kijken vaak met een andere bril. Onze kijk is een meerwaarde om het beleid mee te bepalen. 

    Hoe helpt je persoonlijke armoede-ervaring om je job te doen?

    Het feit dat je in armoede geleefd hebt, maakt je niet automatisch een goede ervaringsdeskundige. Je moet die armoede-ervaring ook verwerkt hebben tot iets waarmee je aan de slag kunt.

    Mijn eigen armoede-ervaring geeft me de kracht en de visie om mensen met soortgelijke problemen te helpen. Dat geeft me veel voldoening. Als ik mensen met een bepaald probleem kan helpen, dan ben ik enorm gelukkig.

    Waarom moeten mensen bij de POD Maatschappelijke Integratie solliciteren?

    De POD geeft me veel kansen om opleidingen te volgen, om mijn kennis te ontwikkelen en met mijn armoedeverleden op een positieve manier aan de slag te gaan. Je moet jezelf wel willen ontwikkelen, dit is goed om jezelf én anderen te kunnen helpen.

    Mensen met een migratieachtergrond, zoals ikzelf, denken vaak dat een job bij de overheid te hoog gegrepen is. Zelf vond ik het bijvoorbeeld niet realistisch om een diploma hoger onderwijs te halen, maar mijn toenmalig diensthoofd heeft me ervan overtuigd dat het zou lukken. Ze geloofde meer in mij dan ikzelf.

    Kortom, ik moedig mensen aan om te solliciteren bij ons omdat de POD je de kansen geeft om te groeien in je job én als mens.