Intervisie voor diensthoofden: hoe versterkt Solentra je medewerkers in het werken met vluchtelingen?

    Tijdens intervisies of opleidingen hoort Solentra vaak hoe professionele hulpverleners verdwalen in de specifieke noden van hun vluchtelingencliënten, ondanks hun grote inzet en werkijver. Met deze intervisie willen ze je op weg helpen om trauma- en cultuursensitiviteit te verankeren binnen jouw organisatie en een mensenrechtenbenadering toe te passen in het dagelijkse werk op alle niveaus.

    Wat biedt Solentra jou?

    In de intervisie voor diensthoofden willen ze:

    • inzichten bijbrengen die je kan inzetten en overdragen aan je medewerker
    • praktische en inhoudelijke kapstokken aanreiken om dagelijkse uitdagingen beter het hoofd te bieden en een efficiëntere werking voor vluchtelingen op te zetten
    • je boosten om een klankbord te zijn voor jouw medewerkers, zodat zij zich gedragen voelen in hun dienstverlening aan mensen met een verschillende culturele achtergrond
    • ruimte maken voor jouw concrete noden.

    Concreet

    De intervisie duurt een halve dag en zal live plaatsvinden in een groep van maximaal tien collega’s. We voorzien dit najaar vijf momenten: één locatie per provincie.

    Meer informatie over de intervisiemomenten en de inschrijvingslink

    De intervisies maken deel uit van Solentra’s AMIF-opleidingsaanbod, dat gratis aangeboden wordt aan OCMW’s en organisaties die samenwerken met OCMW’s. 

    Vier thema’s

    Solentra bundelt de aangereikte intervisievragen binnen vier thema’s.

    1. Rouw en verlies: Een migratieproces zorgt voor heel wat breuken en verliesmomenten. Oog hebben hiervoor laat de maatschappelijk assistent als brugfiguur toe de cliënt te begeleiden in de transitie van loslaten naar herverbinden.

    2. Overlevingsmechanismen en veerkracht: Zowel voor, tijdens als na de vlucht heeft de vluchteling heel wat krachten aangesproken om te overleven. Hoe kan je als maatschappelijk assistent diezelfde krachten erkennen om de veerkracht van je cliënt aan te spreken?

    3. Verstorend gedrag ten gevolgde van trauma: Agressie of ander uitdagend gedrag is één van de overlevingsmechanismen die hulpverleners vaak doet terugdeinzen. Enerzijds is het belangrijk een veilige ruimte te scheppen om de werkrelatie constructief te houden. Daarnaast is de maatschappelijk assistent de persoon bij uitstek om aan vroegdetectie te doen en goed door te verwijzen. 

    4. Belang van taal: Hoe kan je tolken effectief inzetten om de impact van de taalkloof te minimaliseren?

    Na afloop krijg je een bundel mee met de belangrijkste theoretische inzichten als praktisch naslagwerk.