In samenwerking met de KSZ, de RVA en de RSVZ heeft de POD MI een uitwisseling van gegevens ingevoerd. Die uitwisseling zorgt ervoor dat de OCMW’s de gegevens ontvangen van de personen die, naar aanleiding van COVID-19, tijdelijke werkloosheid of het overbruggingsrecht hebben genoten (zoals vermeld in e-cho van 21/08/2020). Elk bestand zal de naam, de voornaam, het INSZ-nummer en het postadres bevatten van de persoon die deze uitkeringen heeft ontvangen.

    Deze uitwisselingen van gegevens heeft één doel: ervoor zorgen dat de OCMW’s die dit wensen proactief contact kunnen opnemen met personen die inkomensverlies hebben geleden als gevolg van COVID-19. Via dit contact kan je hen informeren over de mogelijke hulp en dienstverlening die je OCMW kan bieden. Deze uitwisselingen van gegevens zijn strikt geregeld door deliberatie nr. 20/212 van de Kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid van het Comité voor informatieveiligheid van 1 september 2020.

    Om deze informatie te kunnen ontvangen in overeenstemming met de GDPR/AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) moet elk OCMW deze informatie uitdrukkelijk aanvragen.
    De 473 OCMW's die zich op tijd hebben geregistreerd ontvangen begin volgende week een mailing in hun e-box met de gegevens van april 2020 tot september 2020. Voor de volgende mailings, die voor eind oktober, eind november en eind december zijn gepland, moeten zij zich niet opnieuw registreren. 

    De nog niet geregistreerde OCMW's kunnen vanaf maandag 5 oktober 2020 opnieuw een aanvraag indienen door dit formulier in te vullen. Alle geregistreerde OCMW's ontvangen eind oktober een mailing in hun e-box met de gegevens van april 2020 tot oktober 2020. 

    Je OCMW moet erop toezien dat de personen die zich van maand tot maand in meerdere bestanden bevinden niet gecontacteerd worden.