Vorige week waren Noémie Wouters van onze dienst SCUBA (armoedebestrijdingsbeleid en stedelijke samenhang) en Sofie Dumortier van onze dienst Internationale Relaties aanwezig in Dublin voor een vergadering met nationale coördinatoren van de Europese Kindgarantie. 

    Wat houdt de Europese Kindgarantie in? In 2021 heeft de Raad van de Europese Unie* een aanbeveling aangenomen waarbij sociale uitsluiting van kinderen wordt bestreden door ervoor te zorgen dat zij toegang hebben tot een aantal welbepaalde essentiële diensten. Deze omvatten gratis toegang tot onderwijs en gezondheidszorg en betaalbare toegang tot kwaliteitsvolle en gezonde voeding en huisvesting. Elke lidstaat heeft zich geëngageerd om een nationaal actieplan op te stellen waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe ze kinderarmoede zullen bestrijden en deze doelstellingen tegen 2030 zullen bereiken.

    (* Niet te verwarren met de Europese Raad of de Raad van Europa)

    De POD Maatschappelijke Integratie werd aangesteld als "Kindgarantiecoördinator". 
    Zo werden wij verantwoordelijk voor de coördinatie van de opmaak, implementatie en monitoring van de Kindgarantie. In mei 2022 diende België zijn actieplan in dat alle beleidsmaatregelen weergeeft die kaderen in de Kindgarantie van de gefedereerde entiteiten en de federale overheid.  

    Voor het eerst heeft een lidstaat, in dit geval Ierland, de andere Kindgarantiecoördinatoren uitgenodigd om kennis uit te wisselen en van elkaar te leren. Tijdens de eerste dag werden we ondergedompeld in interessante bevindingen van Eurofound (de Europese stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden), OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) en goede praktijken van andere lidstaten. 
    We kregen ook de gelegenheid om 'The Quiet Girl' te bekijken, een echte aanrader voor filmliefhebbers en een realistisch beeld van kinderarmoede in de praktijk.

    Op de tweede dag stond de uitwisseling van kennis centraal: lidstaten leerden van elkaar en ook van het Ierse maatschappelijk middenveld en jongerenorganisaties. Wij leerden bij van onder andere onze Nederlandse en Oostenrijkse collega’s en van Ierse pediaters die belangrijke inzichten hadden over kinderarmoede in de praktijk. De vergadering werd afgesloten met een bezoek aan een school in Dublin, waar een inclusief model (AIM-model) wordt toegepast om kinderen met beperkingen zo goed mogelijk te integreren in de klas.

    Dit bezoek toonde het belang aan van sterke relaties met andere EU-landen en onderlinge uitwisseling: alleen door van elkaar te leren worden we sterker in wat we doen.