• Aan welke voorwaarden moet de bemiddelaar in kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties voldoen?

    In de nieuwe GAS wet van 24 juni 2013 is in het artikel 8 opgenomen dat de minimale voorwaarden waaraan een bemiddelaar moet voldoen zullen worden bepaald door de Koning.
    In het Koninklijk Besluit van 28 januari 2014 zijn deze voorwaarden en regels nader bepaald (in het artikel 6). http://www.mi-is.be/be-nl/doc/grootstedenbeleid/kb-van-28-januari-2014-betreffende-de-bemiddeling-in-het-kader-van-de-gas-wet
    - blanco strafblad (uitzondering veroordelingen voor inbreuken op het wegverkeer)
    - universitair diploma
    - ten laatste 2 jaar na de indiensttreding een opleiding volgen van min. 20 uur

    Indien diplomavereiste niet ingevuld, beschikken over een relevante professionele ervaring gelijkwaardig aan drie voltijdse jaren als bemiddelaar.

    In de overeenkomst die Grootstedenbeleid afsluit met de steden die een GAS bemiddelaar ter beschikking stellen van het gerechtelijk arrondissement waartoe hun stad behoort, zijn striktere voorwaarden opgesomd waaraan de GAS bemiddelaar moet voldoen.
    Het diplomavereiste is namelijk beperkt tot een een universitair diploma rechten of criminologie. En de bemiddelaar die gesubsidieerd wordt door Grootstedenbeleid moet vergoed worden volgens de loonschaal vastgelegd voor een functie van niveau A bij het stads- of gemeentebestuur; en is aangeworven krachtens een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur met inachtneming van de bepalingen van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.

  • Is de gemeente verplicht bemiddeling in kader van de gemeentelijke administratieve sancties voor te stellen?

    De gemeente is verplicht de procedure en nadere regels van lokale bemiddeling in zijn reglement te voorzien wanneer minderjarigen het voorwerp kunnen uitmaken van een administratieve geldboete. 
    Het aanbod van de lokale bemiddeling is verplicht voor minderjarigen die de volle leeftijd van 14 jaar hebben bereikt op het ogenblik van de feiten.

    Het bemiddelingsaanbod is niet verplicht voor meerderjarigen, maar een mogelijkheid.

    Met andere woorden: enkel wanneer een gemeente de GAS wenst toe te passen op minderjarigen (vanaf 14 jaar) is zij verplicht de bemiddeling aan deze minderjarige overtreder voor te stellen.
    Gemeenten kunnen er tevens ook voor opteren om de minimumleeftijd niet op 14 te leggen, maar dit kan eender welke minderjarige leeftijd bedragen, met als ondergrens 14 jaar.

    De leeftijdsverlaging van 16 naar 14 jaar die de nieuwe GAS wet mogelijk heeft gemaakt is dus geen verplichting voor de lokale besturen.

  • Welke zjjn de verschillende gemeentelijke administratieve sancties die voorzien zijn in de Wet?

    De nieuwe GAS wet van 24 juni 2013 voorziet 4 mogelijke sancties. De gemeenteraad moet in zijn reglement de mogelijkheid voorzien dat bepaalde inbreuken met deze sancties worden bestraft, indien de bestraffing van deze inbreuken nog niet geregeld is via andere wet-of regelgeving.

    Het gaat om:
    1) Een administratieve geldboete die maximaal 175 euro of 350 euro bedraagt, naargelang de overtreder minderjarig of meerderjarig is;
    2) De administratieve schorsing van een door de gemeente verleende toestemming of vergunning;
    3) De administratieve intrekking van een door de gemeenten verleende toestemming of vergunning;
    4) De tijdeljke of definitieve administratieve sluiting van een inrichting.

    De gemeenteraad kan in zijn reglementen of verordeningen ook 2 mogelijke alternatieve maatregelen voorzien voor de administratieve geldboete.
    De gemeenschapsdienst, of de lokale bemiddeling