Methodologie

    De dienst Ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting draagt bij aan de verbetering van de toegankelijkheid tot fundamentele sociale rechten van partnerdiensten, zowel overheidsdiensten als in instanties in de sector van de gezondheidszorg. Het doel is om de toegang tot de sociale grondrechten te faciliteren voor elke burger.

    De ervaringsdeskundigen worden door de POD MI aangeworven via een specifieke selectieprocedure. Zij worden vervolgens gedetacheerd naar federale partnerdiensten. Sommige partnerdiensten werven eveneens ervaringsdeskundigen aan op hun eigen budget, zoals de FOD Financiën en de RVA. Bovendien werkt onze dienst rond projecten op maat. Externe diensten kunnen een beroep doen op één of meer ervaringsdeskundigen om samen te werken rond een project tot verbetering van de toegankelijkheid.

    Ervaringsdeskundigen zijn personen die ervaring hebben met armoede en sociale uitsluiting en die deze gebruiken om de toegankelijkheid van de diensten te verbeteren. Daarom worden de ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting geïntegreerd in verschillende overheidsdiensten.

    Missies

    • Het binnenbrengen van het perspectief van mensen in armoede binnen partnerdiensten
    • Het verbeteren van de toegankelijkheid van de overheidsdiensten voor alle burgers, in het bijzonder voor mensen in armoede

    Visie

    • Strijden tegen armoede en sociale uitsluiting door het wegwerken van ongelijkheden in de toegang tot sociale grondrechten.
    • Verbeteren de toegankelijkheid van partnerdiensten, zowel overheidsdiensten als in instanties in de sector van de gezondheidszorg.
    • Faciliteren de toegang tot de sociale grondrechten voor elke burger.

    Methodologie

    Onze methodologie is gebaseerd op een principe van co-constructie tussen de coördinatie van de dienst ervaringsdeskundigen, de gedetacheerde ervaringsdeskundigen en de partnerdiensten.

    Het coördinatieteam verzekert, in samenwerking met de partnerdiensten, de operationele opvolging van de detacheringen en van de door de ervaringsdeskundige ontwikkelde projecten, evenals de projecten op maat op vraag van externe diensten.

    De dienst ervaringsdeskundigen implementeert en coördineert de uitvoering van de methodologie. Hij ziet er eveneens op toe dat het respect en samenhang ervan wordt gewaarborgd. In samenwerking met de partnerdiensten verzekert hij trouwens de operationele opvolging van de ontwikkelde missies en projecten.

    Actieniveaus

    • Door in te zetten op een onthaal- en ondersteuningsfunctie voor kwetsbare burgers (eerstelijn) kunnen de ervaringsdeskundigen via eerstelijnswerk het standpunt van mensen in armoede in een organisatie integreren. Op die manier hebben zij een directe link met het terrein om de drempels voor de toegang tot sociale grondrechten in kaart te brengen.
    • Op het niveau van de partnerdiensten (tweedelijn) worden vaststellingen op het terrein opgevolgd om interne verbetervoorstellen te formuleren op vlak van onthaal, procedures, communicatie,… Op die manier proberen we via tweedelijnswerk de toegankelijkheid van de diensten zelf te vergroten, maar ook de beschikbare informatie toegankelijk te maken voor de kwetsbare burgers.
    • Wanneer verbetervoorstellen verband houden met transversale kwesties tussen meerdere organisaties of de voorstellen betrekking hebben op het beleidsniveau (transversaal) worden ze vervolgens verzameld en onderzocht door de dienst ervaringsdeskundigen en in de vorm van signalen aan de betrokken instellingen doorgegeven.

    De dienst ervaringsdeskundigen onderhoudt het contact met bestaande partnerdiensten en voert daarnaast een permanente zoektocht naar nieuwe samenwerkingen om zijn netwerk uit te breiden. Hij past zich aan de veranderingen binnen de politieke en administratieve context aan. Dit versterkt het transversale karakter van de strijd tegen armoede.

    Interesse om met onze diensten samen te werken?

    Neem contact op met de coördinatie van de ervaringsdeskundigen via mi.edv@mi-is.be