Artikel
Het Sociaal mazoutfonds
Om tegemoet te komen aan de prijsstijging van de petroleumproducten werden een aantal maatregelen genomen. Indien men denkt recht te hebben op steun van het Sociaal mazoutfonds, moet men contact opnemen met het OCMW van zijn of haar gemeente binnen de 60 dagen na de levering.
Het OCMW zal nagaan:
- of de persoon wel degelijk behoort tot één van de categorieën van de doelgroep;
- of de persoon inderdaad gebruik maakt van een brandstof waarvoor u de steun kan krijgen;
- of het adres dat op de factuur wordt vermeld, overeenkomt met het leveringsadres en het adres van waar men gewoonlijk verblijft. of de persoon voldoet aan de hierboven gestelde inkomensgrenzen;
- het inkomensgegevens en die van de leden van het huishouden zullen via elektronische weg rechtstreeks bij de FOD Financiën opgevraagd worden. Het OCMW kan de persoon contacteren wanneer aanvullende inlichtingen nodig zijn.
Het OCMW zal volgende documenten vragen:
- In ieder geval een kopie van de leveringsfactuur of -bon. Indien men in een gebouw met meerdere appartementen woont, vraagt men aan de eigenaar of beheerder van het gebouw een kopie van de factuur en een attest met vermelding van het aantal appartementen waarop de factuur betrekking heeft.
- de identiteitskaart,
- op vraag van het OCMW, het bewijs van het gezinsinkomen (het meest recente aanslagbiljet, de meest recente loonfiche, het meest recente attest van een ontvangen sociale uitkering, …).
De bedragen betreffende de verwarmingstoelage kan je onder Tools OCMW's - Bedragen terugvinden.
Documents
- Brochure verwarmingstoelage
- Handleiding Primaweb voor aanvragen verwarmingstoelage
- Aanvraagformulier verwarmingstoelage
- Instructies indexatie vanaf 1 januari 2021
FAQ
-
Wat indien het OCMW reeds een beslissing heeft genomen over een levering VANAF 1 juli 2022 vooraleer het koninklijk besluit van 6 augustus 2022, welke de toelage met terugwerkende kracht verhoogt vanaf 1 juli 2022, gepubliceerd werd? Het OCMW dient de eerste beslissing te annuleren en verhoogde bedrag van de verwarmingstoelage toekennen.
De eerste beslissing wordt dan geacht nooit bestaan te hebben en betrokkene dient dan in principe het ontvangen bedrag terug te storten aan het OCMW. Het OCMW heeft echter tegelijkertijd een schuld ten aanzien van betrokkene door de toekenning van de nieuwe toelage. Bijgevolg kan het OCMW dan het principe van schuldvergelijking toepassen en aan betrokkene het saldo uitbetalen.
In het informatiesysteem dient het OCMW de eerste beslissing te schrappen en de tweede beslissing in te voeren. Aangezien de verwarmingstoelage elke maand rechtstreeks door de POD MI aan het OCMW wordt terugbetaald, zullen de rekeningen tijdens de afsluiting van de verwarmingsperiode in februari 2023 worden vereffend.
-
Hebben personen die een forfaitaire toelage van 210 € ontvangen hebben voor een aankoop aan de pomp vóór 1 juli 2022 recht op een bijkomende forfaitaire toelage? Per verwarmingsperiode kan er slechts éénmaal een forfaitaire verwarmingstoelage bekomen worden.
Personen die reeds een forfaitaire toelage van 210 € ontvangen hebben voor een aankoop aan de pomp vóór 1 juli 2022 en die zich met dezelfde soort brandstof zijn blijven verwarmen, kunnen hun aankoopbewijs van een aankoop aan de pomp tussen 1 juli 2022 en 31 december 2022, voorleggen.
Indien het OCMW na een sociaal onderzoek vaststelt dat de persoon zich nog steeds met dit soort brandstof verwarmt, dan kan het OCMW de eerste beslissing m.b.t. een aankoop aan de pomp vóór 1 juli 2022, annuleren en de forfaitaire toelage toekennen tegen het huidige bedrag van 456 euro.
De eerste beslissing wordt dan geacht nooit bestaan te hebben en betrokkene dient dan in principe het ontvangen bedrag van 210 € terug te storten aan het OCMW. Het OCMW heeft echter tegelijkertijd een schuld van 456 € ten aanzien van betrokkene. Bijgevolg kan het OCMW dan het principe van schuldvergelijking toepassen en aan betrokkene het saldo van 246 € uitbetalen.
In het informatiesysteem dient het OCMW de eerste beslissing te schrappen en de tweede beslissing in te voeren. Aangezien de verwarmingstoelage elke maand rechtstreeks door de POD MI aan het OCMW wordt terugbetaald, zullen de rekeningen tijdens de afsluiting van de verwarmingsperiode in februari 2023 worden vereffend.
Indien betrokkene echter geen aankoopbewijs kan voorleggen van een aankoop aan de pomp tussen 1 juli 2022 en 31 december 2022 heeft deze geen recht op een bijkomend bedrag.
-
Wat is het maximum aantal liter dat per huishouden en per verwarmingsperiode in aanmerking kan komen voor een verwarmingstoelage? Indien de levering in bulk plaatsvond voor 1 juli 2022 bedraagt het maximaal aantal 1500 liter. Dit maximum werd verhoogd met 500 liter voor leveringen vanaf 1 juli 2022. De aanvrager kan dus vanaf 1 juli 2022 een nieuwe levering laten uitvoeren om ook aan dit maximum van 2000 liter te geraken.
Indien de levering in bulk plaatsvond tussen 1 juli 2022 en 31 december 2022 bedraagt het maximaal aantal 2000 liter.
Enkele voorbeelden hierover zijn terug te vinden in de omzendbrief van 1 juli 2022.
-
Is de verwarmingstoelage cumuleerbaar met de toelage van 225 euro van de FOD Economie? Ja, de verwarmingstoelage is cumuleerbaar met de toelage van de FOD Economie van 225 euro voor gezinnen die zich met huisbrandolie of propaan in bulk verwarmen.
-
Wanneer moet de gerechtigde voldoen aan de wettelijke voorwaarden? De aanvrager moet aan de wettelijke voorwaarden voldoen op het ogenblik van de aanvraag. -
Wie behoort tot de eerste categorie? De begunstigden van de verhoogde tussenkomt van de ziekte- en invaliditeitsverzekering (RVV):
• weduwe of weduwnaar, invalide, gepensioneerde of wees
• gehandicapt kind met een verhoogde kinderbijslag
• langdurig werkloze (sinds meer dan een jaar) ouder dan 50 jaar
• begunstigde van de inkomensgarantie voor ouderen (IGO)
• begunstigde van een inkomensvervangende tegemoetkoming voor personen met een handicap
• begunstigde van een leefloon (LL)
• begunstigde van een equivalent leefloon en het bedrag van het bruto belastbaar jaarinkomen van het gezin is lager dan of gelijk aan € 19.566,25 vermeerderd met € 3.622,24 per persoon ten laste (voor de aanvragen ingediend vanaf 1 maart 2020).
-
Welke huishoudens behoren tot categorie 2? Huishoudens met een laag inkomen: het bedrag van het bruto belastbaar jaarinkomen van het huishouden is lager dan of gelijk aan 20.763,88 € (vanaf 01/01/2022) vermeerderd met 3.843,96 € (vanaf 01/01/2022) per persoon ten laste.
Om als persoon ten laste te worden beschouwd, dient het netto inkomen lager te zijn dan 3.410,00 € (vanaf 01/01/2022), de gezinsbijslag en het onderhoudsgeld voor kinderen niet meegeteld.
-
Wie behoort tot de derde categorie van gerechtigden? Twee voorwaarden: 1) Personen die een schuldbemiddeling genieten overeenkomstig de wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet of een collectieve schuldenregeling krachtens de artikelen 1675/2 en volgende van het Gerechtelijk Wetboek, en die bovendien hun verwarmingsfacturen niet meer kunnen betalen. Dit zijn dus niet alle schuldbemiddelingen. 2) Het gezin moet zich in een staat van behoeftigheid bevinden. Het OCMW moet dit bevestigen.. Wie behoort tot de derde categorie van gerechtigden? -
Moeten, voor de tweede categorie in verband met de personen met een laag inkomen, de onroerende inkomsten in aanmerking worden genomen? Men moet rekening houden met het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen, vermenigvuldigd met drie, voor de berekening van het bruto jaarinkomen van het gezin van de aanvrager, met uitzondering van de onroerende goederen die als gezinshuisvesting dienst doen. Wanneer de betrokkene eigenaar is van een huis met verschillende woonruimten en hij twee derde van dit huis verhuurt, moet een bedrag van 2/3 van het kadastraal inkomen van het huis vermenigvuldigd met drie in aanmerking worden genomen voor de berekening.
-
Hebben personen die illegaal verblijven recht op de verwarmingstoelage? Niet voor personen die illegaal verblijven. -
Wanneer een sociaal onderzoek wordt uitgevoerd voor categorie 1 moeten de onroerende goederen van de gebruiker en van zijn gezin in aanmerking genomen worden voor de tweede categorie? Neen, de onroerend goederen van het gezin moeten niet in aanmerking worden genomen voor de eerste categorie. -
Wat wordt verstaan onder "persoon ten laste"? "De persoon ten laste" is de persoon die niet over een inkomen beschikt of een netto jaarinkomen heeft dat lager is dan 3.330 € (1/1/2020) , exclusief de kinderbijslag en de onderhoudsuitkeringen voor kinderen, en die onder hetzelfde dak woont als de aanvrager.
-
Kan men het forfait en de toelage genieten in bulk? Neen, de toekenning van een verwarmingstoelage voor huisbrandolie in bulk en bulkpropaangas sluit de toekenning uit van een verwarmingstoelage voor huisbrandolie aan de pomp en verwarmingspetroleum (c) aan de pomp, en omgekeerd. Het gaat om de meest gebruikte verwarmingswijze.
-
Wanneer de persoon zich verwarmt met kolen, met stadsgas of met elektriciteit, heeft hij dan recht op de verwarmingstoelage? Neen, niet in het kader van het Sociaal Stookoliefonds. Kolen, stadsgas en elektriciteit maken immers geen deel uit van de brandstoffen die in aanmerking komen en het staat de OCMW's vrij om in die zin een toelage toe te kennen in het kader van de maatschappelijke dienstverlening. -
Wanneer heeft men recht op het forfait voor huisbrandolie aan de pomp en verwarmingspetroleum aan de pomp? Een aankoopticket voor huisbrandolie aan de pomp of verwarmingspetroleum aan de pomp volstaat, voor zover de persoon zich hoofdzakelijk verwarmt met dit soort brandstof. Het bedrag van de toelage bedraagt 210 €, voor zover aan de andere voorwaarden is voldaan en dit ONGEACHT het aantal liters vermeld op het ticket. -
Mag de leveringsbon beschouwd worden als een factuur? Ja -
Welke prijs moet in aanmerking worden genomen? De prijs die in aanmerking moet worden genomen, is de prijs die in ieder afzonderlijk geval gefactureerd wordt. Onder gefactureerde prijs moet worden verstaan: - de prijs inclusief BTW; - de werkelijk betaalde prijs: als de betrokkene een korting heeft genoten, wordt het bedrag van de korting afgetrokken van het basisbedrag. De toevoeging mag niet in aanmerking worden genomen, wanneer deze apart vermeld wordt van de brandstof die in aanmerking wordt genomen. -
Welke specifieke bewijsstukken moet de aanvrager die in een appartement woont indienen? De aanvrager bezorgt het OCMW: - een kopie van de algemene factuur; - een document waarin de eigenaar of de beheerder van het gebouw het aantal woningen bevestigt waarop de factuur betrekking heeft. In principe moet het leveringsadres van de brandstof die in aanmerking komt gelijk zijn aan het adres van de hoofdwoning van de aanvrager. Indien niet aan deze voorwaarde is voldaan, omdat de aanvrager in een huis woont dat deel uitmaakt van een sociale woonwijk met een gemeenschappelijke tank, moet de betrokkene hiervan het bewijs leveren via een attest opgesteld door de beheerder van de sociale woonwijk. -
Moet het OCMW de bewijsstukken in papieren vorm bewaren? Het OCMW kan de bewijsstukken van de gegevens die de aanvraag van een verwarmingstoelage betreffen ook in elektronische vorm opslaan (bijvoorbeeld via printscreen). Deze stukken dienen wel consulteerbaar te zijn bij een controle van de inspectiedienst. Alle informatie die verkregen wordt via de KSZ-stroom dient voor de inspectiedienst niet meer op een andere manier te worden bewezen. -
Moeten alle gezinsleden ingevoerd worden in de informaticatoepassing? Ja, alle gezinsleden moeten ingevoerd worden in de informaticatoepassing. -
Wat doen wanneer een eerste gedeelte van de toelage werd toegekend aan een koppel en één van de personen van het gezin overlijdt? De rest van de toelage moet worden ingegeven op naam van de hoofdbegunstigde, zelfs wanneer hij overleden is. De overlevende echtgenoot blijft secundaire begunstigde. -
Hoe moeten de OCMW's de facturen behandelen die elkaar snel opvolgen om problemen met de berekening te vermijden? Wanneer een factuur wordt ingevoerd in een formulier van de informaticatoepassing voert het programma een berekening uit op basis van de bestaande informatie die opgeslagen is in de databank voor dezelfde hoofdbegunstigde. Opdat een toelage opgeslagen wordt in de databank, is het verplicht dat het overeenkomstige formulier werd verzonden en aanvaard. Het programma is niet in staat om te bepalen of er voor eenzelfde hoofdbegunstigde een lopende aanvraag tot beslissing bestaat. Er wordt dus gevraagd om de verschillende facturen apart te behandelen. De volgende factuur zal slechts eenmaal moeten worden ingevoerd, wanneer het vorige formulier aanvaard werd. Voor technische vragen, gelieve contact op te nemen met de Helpdesk OCMW's van Smals, ofwel telefonisch (02/787.58.28), ofwel per mail via het adres ocmw-cpas@smals.be. Voor vragen over de inhoud, gelieve contact op te nemen met de front desk van de POD MI, ofwel telefonisch (02/508.85.85), ofwel per mail via het adres vraag@mi-is.be. -
Hoe kan ik weten hoeveel dossiers mijn OCMW naar de POD MI heeft gestuurd? Via het systeem Primaweb kunnen de gegevens die werden ingevoerd gelijk wanneer worden geëxporteerd naar Excel. Zo kan het OCMW een overzicht krijgen van de aanvragen van subsidiedossiers. U vindt de handleiding die uitlegt hoe de gegevens uit Primaweb moeten geëxporteerd worden op onze website. Voor de OCMW's die ervoor hebben gekozen om Primaweb niet te gebruiken en een beroep te doen op hun eigen softwarehuis, is het de verantwoordelijkheid van dit softwarehuis om zijn klanten een overzicht te bezorgen.
-
Kunnen personen die in een rusthuis, een opvangtehuis of in een ziekenhuis verblijven, deze toelage genieten? Neen, de maatregel heeft betrekking op personen die zelf de stijging van de in aanmerking komende brandstoffen ondergaan. De toelage mag dus niet worden toegekend aan personen: - die in een rusthuis wonen; - die in een opvangtehuis wonen; - die in een ziekenhuis verblijven; - of in gelijk welke andere woning waar de personen verblijfskosten betalen of die werkingssubsidies genieten. -
Hebben de huurders van een woning in een flatgebouw met meerdere appartementen recht op een verwarmingstoelage? Ja, het aantal liters dat in aanmerking moet worden genomen per woning wordt berekend volgens de volgende formule: het totaalbedrag van de liters brandstof die in aanmerking komt, vermeld op de factuur / het aantal woningen van het appartement waarop de factuur betrekking heeft. -
Hoe wordt de verwarmingstoelage berekend in de appartementsgebouwen? Het aantal liters dat in aanmerking moet worden genomen per woning wordt berekend volgens de volgende formule: het totaalbedrag van de liters brandstof die in aanmerking komt, vermeld op de factuur / het aantal woningen van het appartement waarop de factuur betrekking heeft. -
Binnen welke termijn moet de beslissing worden bekendgemaakt? De kennisgeving van de beslissing moet gebeuren binnen de 8 dagen na de beslissing. Om een oplossing te bieden voor de verzendkosten via aangetekende brief mag de beslissing betekend worden per gewone brief of met ontvangstbevestiging -
Zijn er uitzonderingen voor de indieningstermijnen van de aanvraag? De enige uitzondering is het geval van overmacht. De overschrijding van de termijn van 60 dagen mag niet het resultaat zijn van een nalatigheid van de persoon. Als het OCMW van mening is dat deze persoon zijn aanvraag niet kon bezorgen binnen de verleende termijnen voor een reden die niet bij hem ligt en de aanvraag zo snel mogelijk bezorgd werd, kan van de termijn van 60 dagen worden afgeweken. Het OCMW moet de overmacht bevestigen. -
Wanneer de persoon zijn verwarmingsfactuur al betaald heeft, aan wie moet de toelage dan worden gestort? Op het niveau van de 3de categorie (personen met schuldenlast in schuldbemiddeling of in collectieve schuldenregeling) wordt bepaald dat het OCMW het bedrag van de verwarmingstoelage rechtstreeks betaalt aan de leverancier. Wanneer de factuur voldaan is, wordt de toelage aan de betrokkene gestort. -
Wanneer moet men de aanvraag indienen? Binnen een termijn van 60 dagen vanaf de leveringsdatum van de in aanmerking komende brandstof. -
Welk centrum is bevoegd voor de asielzoekers aan wie een verplichte verblijfplaats werd toegewezen? Wanneer een OCMW bevoegd is voor de toekenning van de maatschappelijke dienstverlening in het algemeen op basis van de toewijzing van een verplichte verblijfplaats (code 207), is dit OCMW eveneens bevoegd voor de toekenning van de verwarmingstoelage. -
Welk OCMW is bevoegd voor de verwarmingstoelage? Het OCMW van de hoofdverblijfplaats van de begunstigde, overeenkomstig de algemene bevoegdheidsregel. Naast de algemene regel van de hoofdverblijfplaats zijn de uitzonderingen in verband met de bevoegdheid, vastgelegd door de wet van 2 april 1965, eveneens van toepassing. -
Ik wens meer folders te ontvangen. Tot wie moet ik mij richten? U kan bellen naar het gratis telefoonnummer van het Verwarmingsfonds: 0800/90.929 of hun website raadplegen: www.verwarmingsfonds.be.
Studies
Wetgeving
-
Omzendbrief betreffende indexatie om als persoon ten laste te worden beschouwd in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende de verhoging van de interventiedrempels van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende de verwarmingstoelage: verhoging van de interventiedrempels vanaf 1/11/2023
Omzendbrieven -
Omzendbrief van 22 juni 2023 betreffende de verwarmingstoelage: verhoging van de interventiedrempels vanaf 1 juli 2023
Omzendbrieven -
Omzendbrief van 1 januari 2023 betreffende nieuwe maatregelen in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Koninklijk besluit van 21 december 2022 tot wijziging van het koninklijk besluit van 27 maart 2009 betreffende de verwarmingstoelage toegekend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Koninklijke besluiten -
Omzendbrief van 9 december 2022 betreffende indexatie om als persoon ten laste te worden beschouwd in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Omzendbrief van 29 november 2022 betreffende de verhoging van de interventiedrempels van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Omzendbrief van 24 oktober 2022 betreffende de verhoging van de interventiedrempels van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Omzendbrief van 1 juli 2022 betreffende nieuwe maatregelen in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Koninklijk besluit van 6 augustus 2022 tot wijziging van het koninklijk besluit van 27 maart 2009 betreffende de verwarmingstoelage toegekend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Koninklijke besluiten -
Omzendbrief van 29 juli 2022 betreffende de verhoging van de interventiedrempels van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Omzendbrief van 29 april 2022 betreffende de verhoging van de interventiedrempels van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende de verhoging van de interventiedrempels van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende indexatie van de bedragen van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Onzendbrief betreffende de verwarmingstoelage - verhoging van de interventiedrempels vanaf 1 september 2021
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende de verwarmingstoelage: verhoging van de interventiedrempels vanaf 1 juli 2021
Omzendbrieven -
Instructies van toepassing vanaf 1/01/2021: indexatie van het bedrag om als persoon ten laste te worden beschouwd in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Andere -
Omzendbrief betreffende de verwarmingstoelage: verhoging van de interventiedrempels vanaf 1 maart 2020
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende indexatie om als persoon ten laste te worden beschouwd in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende de verwarmingstoelage: verhoging van de interventiedrempels vanaf 1 juli 2019
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende indexatie om als persoon ten laste te worden beschouwd in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende de verwarmingstoelage: verhoging van de interventiedrempels vanaf 1 september 2018
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende indexatie om als persoon ten laste te worden beschouwd in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende de verwarmingstoelage: welvaartsaanpassing 1 september 2017
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende de verwarmingstoelage: verhoging van de interventiedrempels vanaf 1 juni 2017
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende indexatie om als persoon ten laste te worden beschouwd in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende de verwarmingstoelage: verhoging van de interventiedrempels vanaf 1 juni 2016
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende de verwarmingstoelage: verhoging van de interventiedrempels vanaf 1 januari 2016
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende de verwarmingstoelage: verhoging van de interventiedrempels vanaf 1 september 2015
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende indexatie om als persoon ten laste te worden beschouwd, in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende de verwarmingsperiode 2014 in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Omzendbrief betreffende de verwarmingsperiode 2013 in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Verhoging van de interventiedrempels vanaf 1 september 2013
Omzendbrieven -
Maatregelen in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Omzendbrieven -
Diverse bepalingen betreffende het sociaal stookoliefonds
Loi -
Koninklijk Besluit tot het bepalen van de nadere regels voor de toekenning van de verwarmingstoelage in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Koninklijke besluiten -
Bepalen van de nadere regels voor de toekenning van de verwarmingstoelage in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Koninklijke besluiten -
Koninklijk Besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 9 januari 2005 tot het bepalen van de nadere regels voor de toekenning van de verwarmingstoelage in het kader van het Sociaal Stookoliefonds
Koninklijke besluiten -
Wettelijke basis voor de verwarmingstoelage
Arrêté Ministériel