PROJECT AMAS - OCMW van Sint-Gillis
Artikel
Het project AMAS ('Antenne Mobile d’Action Sociale') is een uniek initiatief in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat werd opgezet door het OCMW van Sint-Gillis om mensen zonder vaste verblijfsplaats en daklozen te bereiken. Veel mensen die op straat leven, dienen geen aanvraag in bij het OCMW ondanks dat ze in aanmerking komen voor sociale bijstand, vaak uit wantrouwen of onwetendheid. AMAS wil (opnieuw) een vertrouwensrelatie opbouwen met deze groep in de marge, door direct in te grijpen in hun leefomgeving.
Het team van AMAS bestaat uit drie maatschappelijk werkers die zijn gespecialiseerd in straathoekwerk. Twee of drie keer per week zoeken ze op het gemeentelijke grondgebied kwetsbare mensen op. Hun rol bestaat erin om een uitgebreide psychosociale ondersteuning te garanderen, door een luisterend oor te bieden, informatie en begeleiding te verstrekken en steunaanvragen bij het OCMW in te dienen. Het werk is geïndividualiseerd, is aangepast aan de behoeften van elke persoon en wordt uitgevoerd in samenwerking met de sociale en medische partners.
Dit project is gebaseerd op de continuïteit van de hulpverlening: een regelmatige aanwezigheid op het terrein, een vertrouwensrelatie en een ondersteuning op lange termijn. Het ligt volledig in de lijn van de opdracht van de OCMW's: het voor iedereen mogelijk maken om een waardig leven te leiden. De actie op straat is vaak de eerste stap om de fundamentele rechten terug te krijgen, onder meer door te zorgen voor een leefloon of de toegang tot een medische dekking.
De doelgroep bestaat uit de dak- en thuislozen van de gemeente. Deze mensen krijgen vaak af te rekenen met een combinatie van problemen: gezondheidsproblemen, sociale uitsluiting, verslavingen, geweld, handicap, onzeker administratief statuut, enz. Het ontbreken van een vast adres maakt de toegang tot rechten bijzonder complex. Wantrouwen tegenover de instellingen komt vaak voor. Door buiten de gebruikelijke normen van het OCMW te werken, kan het team van AMAS banden smeden, het vertrouwen herstellen en komen tot duurzame oplossingen.
De aanpak wil participatief zijn: de eerste stap is het leggen van contacten, wat soms lang kan duren, met respect voor het tempo van de persoon. Zodra er een dialoog op gang is gebracht, kan de maatschappelijk werker de situatie beoordelen en aangepaste pistes voorstellen. Dankzij dit werk op het terrein kunnen de begunstigden dezelfde hulp krijgen als alle andere gebruikers van het OCMW.