Veelgestelde vragen

  1. Kan een woning in het kader van deze projectoproep worden ingediend indien deze in het verleden reeds als een sociale woning gebruikt werd?

    Het doel van deze projectoproep is om het aantal kwaliteitsvolle doorgangswoningen in België te verhogen.

    De woningen die reeds gebruikt werden als woningen met sociale oogmerken en de woningen die reeds gesubsidieerd worden door de Nationale Loterij, komen niet in aanmerking voor deze projectoproep. De LOI’s zijn hierop een uitzondering.

    De aanvraag dient een nieuw project van doorgangswoningen te omvatten, hetzij door de renovatie en de uitrusting, hetzij door het plaatsen van een wooncontainer.

  2. Hoe moet de zin "OCMW’s met het hoogst aantal leefloonbegunstigden die een gezin ten laste hebben (categorie 3) krijgen meer punten" begrepen worden?

    Om voor subsidiëring in aanmerking te komen moet een projectvoorstel vooreerst minstens 60/100 behalen bij de beoordeling van de selectiecriteria. De OCMW’s die minstens 60/100 behaalden worden op basis van de indicator ‘leefloongerechtigden cat.3’ in 5 groepen ingedeeld. Concreet wordt hierbij naar het relatief aandeel van de leefloongerechtigden cat. 3 gekeken. De quotering op de selectiecriteria wordt vervolgens vermeerderd met 0 tot 5 punten afhankelijk van het relatief aandeel van de leefloongerechtigden cat. 3 in het werkingsgebied van het OCMW (of het samenwerkingsverband).

  3. Om ontvankelijk te zijn wordt een beslissing van de OCMW-Raad voorgelegd waarin deze zich akkoord verklaart met de uitvoering van het project. Wat als de OCMW-Raad in juli niet meer samenkomt?

    Indien de OCMW-Raad in juli of augustus niet meer samenkomt dan zal de dossierverantwoordelijke bij het indienen van het aanvraagdossier een ondertekende verklaring geüploaden waarin staat dat de beslissing van de OCMW-Raad of OCMW-Raden tegen ten laatste 26 september 2018 aan de POD Maatschappelijke Integratie zal worden overgemaakt. De Raadsbeslissing(en) word(t)(en) vervolgens per email naar de frontoffice van de POD Maatschappelijke Integratie gestuurd. Indien de POD Maatschappelijke Integratie op 26 september 2018 niet in het bezit is van deze beslissing kan het project niet gesubsidieerd worden.

  4. Wordt een jongere die een voorziening van Bijzondere Jeugdbijstand verlaat, beschouwd als ex-dakloze voor de toekenning van een installatiepremie ?

    Eén van de voorwaarden voor de toekenning van de installatiepremie (wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie en organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW’s) luidt:
    De hoedanigheid van dakloze verliezen door een woonst te betrekken die hem als hoofdverblijfplaats dient.

    De definitie van dakloze is: een persoon die niet over een eigen woongelegenheid beschikt, die niet de financiele middelen heeft om daar op eigen krachten voor te zorgen en daardoor geen verblijfplaats heeft of die tijdelijk in een tehuis verblijft in afwachting dat hem een eigen woongelegenheid ter beschikking wordt gesteld.

     

    Een jongere die woont in een voorziening van Bijzondere Jeugdbijstand of  in een vorm van begeleid zelfstandig wonen waar onderdak gekoppeld aan begeleiding wordt aangeboden, kunnen we volgens deze definitie als dakloos beschouwen.

  5. Wat zijn de voorwaarden om een referentieadres bij een OCMW te verkrijgen?

    Enkel personen die bij gebrek aan bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben, zijnde “daklozen”, komen in aanmerking voor een referentieadres bij een OCMW.

    De dakloze mag bovendien over geen enkele inschrijving meer beschikken in de bevolkingsregisters (noch een adres als hoofdverblijfplaats, noch een referentieadres).

  6. Bij wie kan een dakloze een referentieadres nemen?

    Daklozen kunnen een referentieadres nemen, ofwel bij een natuurlijke persoon, ofwel bij het OCMW.

    Ze zijn vrij in hun keuze onder welke vorm ze een referentieadres nemen. Het is niet zo dat een referentieadres bij een natuurlijk persoon voorrang geniet op een referentieadres bij een OCMW.

  7. Wat is een referentieadres en waartoe dient het ?

    Onder referentieadres wordt verstaan :

    “Het adres van ofwel een natuurlijke persoon die is ingeschreven in het bevolkingsregister op de plaats waar hij zijn hoofdverblijfplaats heeft gevestigd, ofwel een rechtspersoon en waar, met de toestemming van deze natuurlijke persoon of deze rechtspersoon, een natuurlijke persoon zonder vaste verblijfplaats is ingeschreven”.

    Een referentieadres biedt de persoon de mogelijkheid om een administratieve verankering te hebben en zijn briefwisseling te ontvangen. Het is dus niet enkel in het belang van de betrokkene, maar ook in het belang van derden (gerechtsdeurwaarders, schuldeisers, overheidsdiensten, …).

    Dankzij het referentieadres kan de betrokkene ook aanspraak maken op alle sociale voordelen waarvoor een inschrijving in het bevolkingsregister vereist is (bijvoorbeeld werkloosheidsuitkeringen, kinderbijslag, aansluiting bij een ziekenfonds, …).

md xs sm lg